Stať sa social media managerom alebo content špecialistom je jednoduché, ak vieš, čo máš robiť. Ak to nevieš skôr, ako prídeš na túto pozíciu ako junior do agentúry, zapotíš sa. Za 12 rokov v marketingu sme nazbierali mnoho skúseností so social media managementom a vytvorili sme kurz pre všetkých, ktorí si túto pracovnú pozíciu vysnívali.
Skôr, ako sa staneš soušlákom, mal by si vedieť, že:
Musíš dôverne spoznať klientov
Nemôžeš začať bez toho, aby si nemal v rukách manuál ku klientovi. Každá značka má svoj jedinečný vizuál, tone of voice a cieľovku. Používajú rôzne slogany či headliny a pracujú s konkrétnym druhom vizuality. Prvá vec, ktorú ako social media manager musíš urobiť, je pootvárať si brandbooky svojich klientov, prejsť si ich staré mediálne výstupy a urobiť si vlastné poznámky, ktorým budeš rozumieť.
Budeš veľa písať
Pred 10-15 rokmi, keď sociálne siete zaznamenávali najväčší marketingový boom, bolo 99% social media managerov zároveň copywritermi. Práca copykov bola v reklamných agentúrach odjakživa a keďže s príchodom sociálnych sietí si mnoho riaditeľov agentúr povedalo, že je to médium ako každé iné (a tiež potrebuje ideu a texty) – z copywriterov sa stali aj social media manageri.
Statusy, texty do reklám, ideamakingy, scenáre či obsahové stratégie – to všetko bude súčasťou tvojej práce na tejto pozícii. Takže skvelé nápady, vynikajúca gramatika, talent na slovné hračky a schopnosť pochopiť, že emojis sú samostatný znakový jazyk (a musíš s nimi pracovať správne) – to všetko sa od teba bude očakávať, ak sa chceš stať soušlákom.
Grafika nadovšetko
Niektoré agentúry očakávajú, že budeš aj dizajnérom. Ak to nepatrí medzi tvoje základné skilly, musíš sa naučiť zadávať grafiku na svojich kolegov veľmi presne. Nájdi im fotografické inšpirácie, ktoré si predstavuješ na vizuále, napíš headliny a subheadliny a nezabudni uviesť, aký rozmer a na ktorú sociálnu sieť potrebuješ. U teba posty začínajú aj končia, musíš si so svojim grafikom nájsť spoločnú vlnu, po ktorej budete surfovať ako team.
Obsah je kráľ
Platí to odvždy a bude to platiť navždy. Pred pár mesiacmi spôsobila rozruch na sociálnych sieťach Američanka, ktorá vo viac ako 50-tich videách publikovaných za 4 dni vyrozprávala šialený príbeh, ktorý sa jej stal s jej bývalým manželom. Sedela pri tom v aute, bola príšerne nasvietená, bez make upu a filtrov. A stovky miliónov ľudí si to za tie 4 dni pozrelo. Strávili takmer 8 hodín svojho času počúvaním obyčajnej ženy bez vylepšení, ako hovorí neobyčajnú story o svojom manželstve. Nepotrebovala nič, iba skvelý príbeh. Preto je obsah kráľ.
Ale nakrútiť viral sa ti nepodarí každý deň. A preto budeš musieť točiť a fotiť formálne skvelé videá a fotografie. Pre tých, ktorí majú skvelé oko a chuť fotiť a točiť, je práca social media managera dokonalá. Ak však tento skill nemáš, nezúfaj. Väčšina agentúr má svoju produkciu, ktorá od teba bude vyžadovať nápady a scenáre. Opísať svoje myšlienky a predstavy nie je jednoduché, len si to skús. Načrtni si, ako by mal vyzerať post, ktorý by prezentoval, že ťa nikto nemá vyrušovať, kým so sebou nemá tabuľku čokolády. Neľahké, však? 🙂
Technikáliám sa nevyhneš
Social media manager nie je len kreatívec, je to aj online špecialista. Musíš sa naučiť pracovať s nástrojmi, ktoré vytvárajú obsah, so sociálnymi sieťami, plánovačmi či ads managermi. Vieš, čo sú boostingy, dark posty alebo reporty? Bude viac než dôležité, aby si pochopil nielen, čo tie slová znamenajú, ale aj to, čo sa za nimi skrýva a ako to vytvoriť.
Každá platforma – Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat, X, Pinterest či LinkedIn – má svoje vlastné spôsoby používania a nástroje, ktoré musíš ovládať. Je pre teba lepšie, ak si fanúšikom sociálnych sietí a ich aktívnym užívateľom. Ak ťa siete nebavia vo voľnom čase ako aktívneho scrollera, tak táto práca rozhodne nie je pre teba.
Ak nevieš čítať dáta… tak sa to nauč!
Musíš vedieť, prečo sa na sieťach tvojich klientov deje to, čo sa tam deje. Každý klient očakáva reporting – teda pravidelné informácie o tom, ako sa im na sociálnych sieťach darilo. Ktorý post videlo najviac ľudí a ktorý sa najviac ľuďom páčil. A prečo to tak bolo? O koľkej sa na siete pozerá najviac ľudí z tvojej cieľovky? A čo iné sa im ešte páčilo?
Existuje nespočetné množstvo nástrojov, ktoré ti vygenerujú výsledky, ale dostať ich do ľudskej reči musíš sám. Nie je to dôležité iba preto, aby bol klient informovaný, je to najmä informácia pre teba, ako dobre robíš svoju prácu a ako ju robiť lepšie.
Práca soušláka je pre mnoho ľudí zromantizovaná predstava o tom, ako budú celé dni sedieť a scrollovať sociálne siete. Nie je to celkom tak 🙂 Social media managerov je veľmi veľa, tých naozaj skvelých však len pár. Urob si kurz Sociálne siete cez Akademio a buď pre svojho potenciálneho zamestnávateľa či klienta kvalifikovaným odborníkom. Máš tak oveľa väčšiu šancu, že ťa niekto zamestná za uspokojivý plat.